LG DSP9YA

• Test panel 7.8 okt 2021

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 43 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de LG DSP9YA op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

Tom 27-11-2021

Goed geluid, na wat aanpassingen

Geschreven voor: LG DSP9YA

Enkele weken heb ik de LG DSP9YA mogen testen. Eerder heb ik een LG SK10Y gehad, waar ik om een aantal redenen niet helemaal tevreden over was. Voornamelijk omdat die synchronisatieproblemen had wanneer Dolby Atmos gebruikt werd op een Xbox (One X en Series X). Ook was de SK10Y een stuk groter en stak niet mooi af bij de LG OLED55CX. Hopen op een betere ervaring dus!

Installeren en instellen
De LG DSP9YA is gelukkig iets kleiner en past qua breedte perfect onder de LG OLED55CX tv. Het is alsnog een forse soundbar en als je een iets hogere tv-kast hebt dan kan het zijn dat je net een onderste rand van de tv niet meer kunt zien. Bij een standaard tv-kast van de Ikea gaat het nét. De soundbar is in notime aangesloten en wordt ook herkend door de tv. Ook de (los te kopen) rearspeakers van LG worden snel herkend. Out of the box is het geluid niet direct wat je zou verwachten. Dit is gelukkig makkelijk op te lossen doordat de speakers in de soundbar los van elkaar zijn af te stemmen, maar ook heb je de keuze voor pre-sets. Daarmee kun je het geluid afstemmen op de content (muziek, film, game) die je afspeelt. Dit is overigens zowel met de afstandsbediening als met een app te doen. Ook het wisselen tussen de verschillende bronnen, zoals bluetooth, HDMI en optical gaat makkelijk. Geluid harder en zachter zetten kan gewoon met de afstandsbediening van de tv.

Geluidservaring
Bij standaard kabel tv gebruik ik ‘bass blast’, waardoor er een mooi, vol geluid te horen is. Af en toe is het wel even finetunen, omdat stemmen soms wat weg kunnen vallen. Dit wil nog wel eens verschillen bij wat er wordt afgespeeld. Games en films hebben soms eigen afstemming nodig. Dat kan wel eens irritant zijn als je daarna weer tv gaat kijken.

Bij Dolby Atmos is het overigens niet mogelijk om los instellingen aan te passen. Daar wordt het geluid bepaald door de content zelf. De rearspeakers bieden hierbij echt wel een grote meerwaarde. Zeker in een grote ruimte moet je anders je best doen om het geluid achter je te horen. Voor de bas is dat dan weer geen probleem. Dan het probleem waar ik het in de intro over had: de synchronisatie van geluid en beeld bij het gebruik van de Xbox. Doordat de LG DSP9YA over EARC beschikt, hoopte ik dat ik van de problemen af zou zijn. Helaas is dit niet het geval. Er zit nog steeds een (te) duidelijke vertraging bij bijvoorbeeld wanneer iemand praat en het schieten van een geweer. Op het internet lees ik er meer verhalen over en er lijkt eigenlijk geen oplossing te zijn, helaas.

Pluspunten

• Vol geluid (na tweaks)
  • App voor instellingen
  • Strak design
  • Flinke bas

Minpunten

• LED-tekst op soundbar gaat niet helemaal weg
  • Synchronisatieproblemen bij Dolby Atmos icm Xbox
  • Geluid opnieuw afstemmen bij verschillende bronnen

f************@z******* 25-11-2021
Geschreven voor: LG DSP9YA

Mooi en goed produckt geluid is uitstekend.
Je moet even goed de gebruiksanwijzing lezen om te instaleren maar zou deze sounbar zeker aanraden om te kopen

Geitt 03-10-2021

Kamer design is de sleutel bij deze soundbar.

Design:
Mooi strak afgewerkte soundbar en subwoofer, maar wel flinke apparaten in formaat. Heb gemerkt dat als ik de soundbar voor een OLED LG plaats dat de soundbar net te groot is om de tv om de normale manier aan te zetten. Dus het is handig rekening te houden dat als je deze soundbar koopt, dat je of de tv hoger hebt staan of dat de soundbar voor het beste resultaat ophangt aan een beugel*. *word geleverd met 2 L beugels voor montage aan de muur.
Er zit een kleine display aan de voorkant van de soundbar die altijd aan blijft staan ook als je een film zit te kijken, dan staat de E-ARC op de display te shinen.

Gebruikersgemak:
- De soundbar + subwoofer is makkelijk zelf te installeren. Eerst verbind je de subwoofer met het stroom en daarna verbind je de soundbar met de tv en het stroom. *let op er zit standaard geen HDMI kabel in de doos alleen een optical kabel, je moet een HDMI kabel hebben om zo DOLBY Atmos te kunnen gebruiken.
- De LG Sound Bar applicatie (downloaden via app store of google play store) is ook erg makkelijk in gebruik en is te gebruiken zonder een account aan te maken bij LG. Deze app geeft je ook de keuze om je smartphone te gebruiken als afstandbediening voor je Soundbar, en je hebt de mogelijk om het geluid te kalibreren voor optimaal geluid in jouw ruimte.

Geluidservaring:
- Het Geluid, ik heb helaas geen verbluffend verschil gehoord qua geluid voor deze prijs. De subwoofer heeft nauwelijks wat bass gegeven en begon pas te werken nadat ik de volume voorbij de 50 zette maar dit kan je ook niet iedere dag doen als je in een rijtjeshuis woont want de buren konden op deze volume mee luisteren. De tv speakers waren op volume 20 bijna even hard en zelfde bass als de soundbar waardoor ik denk dat ik of een verkeerde instelling heb gedaan. Maar wat ik ook deed in de instellingen ik kon dit niet veranderen. Ik heb de soundbar ook meerdere keren geprobeerd opnieuw in te stellen en wat forums afgezocht naar een grotere handleiding dan de versie die bij de soundbar krijgt (half A5 blaadje)
- Als ik de DOLBY Atmos optie uitschakelde, heb ik wel gemerkt dat de soundbar opeens veel meer kracht had, maar dan schakel je ook het ruimtevullende geluid uit*, en deze soundbar is juist gemaakt voor DOLBY Atmos.
*Met de DOLBY Atmos functie aan merkte ik alleen ook niet het ruimtevullende geluid, maar heb op andere punten een echo gehoord van de tv waardoor ik vermoed, dat je deze soundbar moet gebruiken in een ruimte dat echt gemaakt is voor een mini bioscoop. Mijn huis is in feite de hele beneden verdieping een open ruimte.

Prijs/Kwaliteit:
De prijs die je betaalt voor deze soundbar vind ik echter veels te hoog. De kwaliteit is van het product is wat je mag verwachten van LG, alleen het geluidskwaliteit vind ik erg onder de maat voor de prijs die je betaalt hiervoor. Deze soundbar is (denk ik) alleen geschikt voor afgeschermde ruimtes of ruimtes die niet compleet open zijn waardoor het geluid naar meerdere hoeken kan ontsnappen. Misschien met de optionele achter boxen was de prijs gerechtvaardigd maar deze moeten nu dus nog wel apart erbij besteld worden, waardoor je setup dus nog niet compleet is voor de prijs die je ervoor hebt betaald.

Conclusie:
Deze soundbar is meer geschikt voor ruimtes waar de tv in een aparte ruimte staat en niet gemaakt voor een beneden verdieping die compleet van voorkant naar achter een open design heeft, het meeste ruimtevullende geluid zal je bankstel helaas niet bereiken en zal ontsnapt zijn aan je. Alsnog beveel ik het product wel aan, maar je kamer design speelt wel een grote rol op hoe het geluid voor jou zal klinken.

Pluspunten

• LG Sound bar applicatie. (voor extra opties)
  • Wireless Subwoofer
  • Makkelijk zelf te installeren

Minpunten

• Geen HDMI meegeleverd
  • geen optionele achter boxen meegeleverd
  • DOLBY Atmos niet optimaal bij open kamer
  • Erg groot in formaat

Samantha T 02-10-2021

Mooie soundbar, mooi geluid, de achter boxen missen

Design :
Mooi strak design, maar wel flink in formaat.

Gebruiksgemak :
- De soundbar is makkelijk zelf te installeren. Zodra er stroom opstaat connect de subwoofer gelijk zelf met de soundbar.
- Ideaal hierbij is de LG App, hiermee kan je onder andere de soundbar verbinden met Google Home, Cromecast audio, Spotify. Maar bv ook het geluid kalibreren voor optimaal ruimte gebruik.
- Stembesturing.

Geluidservaring :
- Het geluid , daar heb ik even aan moeten wennen. (Kom van een Dolby surround set met 5 boxen)
Het Dolby Atmos systeem geeft aan de unieke surround ervaring te geven, Helaas heb ik dat niet zo mogen ervaren.
Vooropgesteld dat de soundbar zelf een mooi vol geluid geeft. En de subwoofer een geweldig geluid geeft!. Maar ik mis toch echt de achter boxen voor de ideale/ultieme surround ervaring! Wel fijn is dat je het geluid kan aanpassen denk aan : Gaming mode. cinema mode, sport mode, music mode.

Prijs/kwaliteit :

De prijs van deze soundbar ligt best hoog wat mij betreft, dit doordat je voor de ultieme surround ervaring toch ook echt de achter boxen nog moet aanschaffen. Indien deze erbij hadden gezeten had het voor mij de ideale prijs kwaliteit verhouding geweest. Had hem graag getest incl deze achter boxen.

Pluspunten

• mooi design, mooi geluid
  • wireless subwoofer
  • Mogelijk tot Bluetooth Cromecast Spotify
  • Stembesturing
  • Google assistant

Minpunten

• Geen HDMI meegeleverd
  • Geen achter boxen meegeleverd
  • dolby surround niet optimaal zonder achter boxen
  • erg groot

superkokkie 01-10-2021

Prima soundbar

Geschreven voor: LG DSP9YA

Na het uitpakken van een mega verpakking aan de slag gegaan met de installatie en dat viel niet mee. Uiteindelijk toch gelukt na een hoop geploeter hetgeen veroorzaakt werd door een wat oudere tv (met beperkte aansluitmogelijkheden) die aangesloten was op een Horizon box. Qua design had het mooi geweest als de bar afgewerkt zou zijn geweest met dezelfde stof als de subwoofer, nu oogt de bar, die wel erg groot is, ruim 120 cm, wat plasticachtig. Wel een voordeel dat een ophangbeugel is meegeleverd. Dat Dolby Atmos voor een surround effect zou zorgen heb ik weinig gemerkt, je mist toch wel de achterspeakers. Van de voor ingestelde geluidsprofielen zoals muziek, film en sport heeft de muziek modus de mooiste klank met een mooie volle bas. De andere profielen hebben een wat holle klank. Jammer dat de te downloaden app allen in het Engels is. De prijs is wat aan de hoge kant. Voor die prijs zou ik dan liever iets kopen van een "muziekmerk"

Pluspunten

• geluidskwaliteit
  • basweergave

Minpunten

• prijs
  • lengte van de bar

Guus 30-09-2021

verbluffend

Geschreven voor: LG DSP9YA

Ik heb dit product nu een aantal weken mogen testen, ik ben helemaal onder de indruk. De soundbar en subwoofer waren heel gebruiksvriendelijk, het aansluiten was zo gedaan. De sound was prachtig een mooi vol geluid en goede bas, vanuit mij zelf heb ik nog extra speakers wat een extra mooi surround sound geeft. Maar ook zonder deze speakers geeft de soundbar vanuit zich zelf al een waanzinnig geluid.

Pluspunten

• gemakkelijk in gebruik
  • subwoofer
  • design
  • surround sound

Minpunten

• korte kabels

w**********@h********** 28-09-2021

Mooie soundbarset, ingewikkelde instellingen

Geschreven voor: LG DSP9YA

Ik heb de LG Soundbar set uitgepakt en aangesloten zoals was omschreven in de gebruiksaanwijzing en heb de set zegge en schrijven 1x aan de praat kunnen krijgen. Daarna kreeg ik het geluid van mijn tv niet meer over de soundbar gestuurd.
Na het uitproberen van diverse instellingen op tv en soundbar heb ik het uiteindelijk opgegeven, de set losgekoppeld en weer ingepakt.

Pluspunten

• Ziet er top uit

Minpunten

• ingewikkelde instellingen

Ervaren tester 27-09-2021

Zeker zijn geld waard!

Geschreven voor: LG DSP9YA

2 weken heb ik de LG DSP9YA soundbar mogen testen. De soundbar werkt goed samen met mijn LG tv, met LG Soundsync heb ik maar één afstandsbediening nodig om alles te bedienen. Het design is daarnaast erg strak en modern. Deze soundbar straalt vooral tijdens het luisteren naar muziek, het geluid vult de ruimte en je hoort goed de bas. Wanneer je naar films of series kijkt, dan werkt de soundbar ook goed. Ik zou alleen wel zelf de juiste geluidsinstellingen kiezen, want de AI Sound Pro werkte niet altijd goed mee. De soundbar wordt zonder HDMI kabel geleverd. Als je via de settopbox naar tv kijkt, dan heb je de HDMI kabel toch wel echt nodig om met de box te verbinden. Met de optische kabel liep het geluid toch wel licht achter.

Pluspunten

• Too geluid
  • Mooie design!

Minpunten

• App laat het soms af weten!
  • Bij hoge volumes,vervormd geluid!

Tom123 26-09-2021

Bioscoopervaring

Geschreven voor: LG DSP9YA

De soundbar past precies onder de televisie. Het materiaal aan de bovenkant spiegelt, waardoor het beeld van de televisie wordt gereflecteerd. Dit was even wennen, maar na valt na enig gebruik eigenlijk niet meer op.
Het geluid is kraakhelder. Waar een tv zelf en andere systemen qua geluid soms uit balans zijn is deze soundbar zeer goed in balans. Tijdens bv. films is spraak perfect hoorbaar, ook tijdens muziek op de achtergrond.
Dolby Atmos zorgt voor een bijzondere geluidsbeleving en trekt je direct in de film alsof je in de bioscoop zit. Deze techniek stuurt het geluid via het plafond naar de luisteraar.

Pluspunten

• Dolby Atmos geeft een ruimtelijk effect.
  • Kraakhelder geluid, zeer goed in balans.

Minpunten

• geen.

w*******@w***** 25-09-2021

Test DSP9YA

Geschreven voor: LG DSP9YA

Het uitpakken van de soundbar DSP9YA kostte meer tijd dan het aansluiten hiervan. Eerst aangesloten aan mijn tv via de niet meegeleverde HDMI ARC kabel. De tv, 1 jaar oud, hangt aan de "kabel". Het geluid viel tegen in vergelijking met een echte 5.1 opstelling. Toen de wel meegeleverde optic cable gebruikt. Dit gaf geen verbetering.
Daarna de tv (hdmi) en de soundbar (optisch) aangesloten op de satelliet ontvanger. Het geluid werd toen beter, maar van een echt surround geluid was geen sprake. De geluidsweergave was natuurlijk wel beter dan alleen via de tv speakers. Met de instelling "cinema" werd alles heel blikkerig en hol. De instelling "music" voldeed het beste.
De set toen in mijn slaapkamer geïnstalleerd. Daar voldeed de set wel, maar door de afmetingen was deze te groot en natuurlijk veel te duur hiervoor.

Alles bij elkaar genomen voldeed de set niet aan mijn verwachtingen. Uiterlijk ziet deze er goed uit en voor muziekweergave voldoet deze wel. Alleen de lage tonen heb ik wat naar beneden bijgesteld. Het netsnoer van de subwoofer is aan de korte kant en eigenlijk zou er ook een HDMI kabel meegeleverd moeten worden. Met de extra te kopen achter luidsprekers zal deze set zeker voldoen.

Pluspunten

• goede muziek weergave
  • strak design
  • makkelijke installatie

Minpunten

• geen HDMI kabel
  • geen echte 5.1 weergave
  • kort netsnoer subwoofer
  • erg duur

Youss 24-09-2021

Dit geluid is een ervaring opzich

Geschreven voor: LG DSP9YA

Het eerste wat opvalt aan de soundbar is zijn formaat, de soundbar zelf is een stuk breder dan de gemiddeld soundbar. Maar heeft ondanks zijn formaat wel een mooi strak design waardoor hij mooi onder je TV staat. De soundbar heeft een luxe uitstraling.
Het formaat vertaalt zich ook in zeer goed geluid.
Bij het bekijken van een film zorgt de soundbar voor helder en vol geluid. Het is bijna alsof je in de bioscoop zit. In het geluid is ook diepte te horen, de ervaring is ook echt of het geluid van links.. rechts..boven onder komt.
Wel moet ik hierbij toevoegen dat ik de bas op iets hoger dan gemiddeld ingesteld heb om het ''beste'' geluid te ervaren.

Bij het luisteren van muziek vult de hele kamer zich makkelijk met vol geluid.
Ook voor gaming is deze soundbar uitstekend geschikt, ik heb hem kunnen testen met meerdere games en bij bijvoorbeeld call of duty kon ik duidelijk horen als personages via links kwamen aanlopen wat zorgde voor een geweldige game ervaring.

Het aansluiten is zeer makkelijk, al moet je echter wel zelf een HDMI kabel aanschaffen. Voor de prijs van de soundbar had dat er best bij kunnen zitten. Maar met een HDMI kabel is het plug en play. Voordeel is ook dat je TV bij aanzetten direct de soundbar aanzet.

Er is bij het gebruik van de soundbar ook de mogelijkheid een app te installeren, met de app kan je het volume regelen maar ook de bron van het geluid kiezen. Zo is er een muziek modus, een film modus. Maar ook bijvoorbeeld een modus die zich richt op stemmen. Er is duidelijk verschil in de modussen te merken en de app is echt een toevoeging aan de soundbar. Zo had ik de ''stem'' modus ingeschakeld, en merkte het verschil bij een Nederlandse film. De stemmen waarin in die modus WEL goed te verstaan.

Door de bluetooth functie is het ook makkelijk om vanaf je telefoon muziek op de soundbar te streamen.

Conclussie:
Dit is duidelijk een soundbar die boven de gemiddeld soundbar uitsteekt qua geluid, het enige nadeel wat ik kan bedenken is de afstandsbediening. Die oogt helaas wat simpel en goedkoop.

Pluspunten

• Geluidservaring
  • De app is een grote toevoeging
  • Makkelijk aan te sluiten
  • Makkelijk in gebruik
  • Diverse modus voor film, muziek, stemmen en games

Minpunten

• Simpele/goedkope afstandsbediening
  • Er zit geen HDMI kabel bij

Nien@ 23-09-2021

Strakke soundbar met goed geluid en makkelijk te bedienen

Geschreven voor: LG DSP9YA

Bij ontvangst van de soundbar, was ik al onder de indruk van het formaat van de doos. Ik was in de veronderstelling dat een dergelijke soundbar zo onder de arm meegenomen kon worden, wat uiteraard ook kan, maar had wel verwacht dat de soundbar wat kleiner zou zijn. De afmeting van 1,20 meter is wel iets om rekening mee te houden.

Bij het uitpakken kwam ik snel op de simple manual. En aansluiten is inderdaad simpel! De tekeningen spreken in principe voor zich. Voor het aansluiten van de soundbar is enkel een optische kabel meegeleverd. Een HDMI kabel is niet bijgeleverd.

Ik heb ervoor gekozen om de soundbar aan te sluiten middels de HDMI kabel. De draadloze subwoofer hoef je alleen maar op het stroom aan te sluiten. Soundbar aan en de TV detecteert direct het audiosysteem.

Na installatie van de app, is het heel makkelijk navigeren tussen de verschillende geluidseffecten. Er is duidelijk een verschil te horen in de verschillende effecten. Tijdens een film wordt het geluid vele malen dieper, waardoor een bioscoop effect wordt nagebootst in het klein. Bij het luisteren van muziek wisselen hoge en lage tonen mooi af. De bas komt mooi uit, geeft een mooi vol geluid die de volledige kamer vult. Daar waar het geluid van de tv redelijk eenzijdig is, heb je het idee bij de soundbar dat het geluid overal vandaan komt.

Ben je van plan de soundbar te kalibreren om het geluid voor de ruimte te optimaliseren, doe dat dan op een moment dat niemand thuis is in de buurt. Dit geeft een gigantisch lawaai! Ik zat er in ieder geval van tegen het plafond. Navigeren door het menu van de app, maakt trouwens de afstandsbediening overbodig. Tevens is de Night Time functie in de app handig, die het bas gebruik terugbrengt, voor het gebruik van de soundbar later op de avond.

Door de bluetooth functie is het ook makkelijk probleemloos andere apparaten aan te sluiten en gebruik te maken van het prachtige geluid dat deze soundbar geeft.

Pluspunten

• Makkelijk te installeren
  • Geluidseffecten voor ieder gebruik beschikbaar
  • Mooi strak vormgegeven

Minpunten

• Lengte aansluit kabels kort
  • 1,20 m breedte is mij net iets te breed

Delinyo 23-09-2021

Goed, intens geluid en makkelijk in gebruik

Geschreven voor: LG DSP9YA

Ik heb de afgelopen paar weken de LG DSP9YA soundbar mogen testen en ik ben ruim tevreden met de soundbar. Ten eerste is het design erg modern en strak. Ik heb zelf een LG tv en de soundbar paste er perfect onder, qua design én formaat. De soundbar werkt daarnaast ook nog samen met de LG tv, met LG Soundsync had ik alleen de afstandsbediening van de TV nodig om het volume aan te passen en de soundbar aan en uit te zetten.

De geluidservaring was daarnaast ook uitstekend. Ik raad wel aan om handmatig de stand aan te passen. De soundbar heeft een modus die aan de hand van “AI” de juiste stand kiest bij het geluid. De AI Sound Pro is echter niet perfect, wanneer ik bijvoorbeeld naar films keek, miste ik toch de intensiteit en de bas. Met de afstandsbediening kan je zelf voor de juiste stand kiezen en dat werkte toch wel stukken beter. Het geluid bij films en series was ineens velen malen beter. Toch miste ik bij sommige films toch wel de bas op bepaalde momenten.

De soundbar is tevens ook uitermate geschikt voor muziek. Met behulp van Chromecast heb ik vaak naar muziek geluisterd en daar blinkt deze soundbar toch wel in uit. Het gebruiksgemak en de kwaliteit van de muziek zijn toch wel een paar van de sterke punten van deze soundbar.
Een laatste punt is toch wel het ontbreken van een HDMI kabel. Wanneer je via de apps op je TV kijkt, is het niet een probleem. Maar wanner je via een settopbox naar TV kijkt, dan merk je toch wel dat de stemmen iets achterlopen met het beeld.

Alles bij elkaar genomen, zou ik de LG DSP9YA soundbar zeker aanbevelen.

Pluspunten

• LG Soundsync
  • Intens geluid

Minpunten

• AI Sound Pro
  • Geen HDMI kabel

Michellevandes 22-09-2021

Strakke soundbar met mooi geluid

Geschreven voor: LG DSP9YA

Unboxen en aansluiten: degelijk, werkt snel en goed
De doos is vrij groot en zwaar, gelukkig had ik een hulp om te tillen. Bij het uitpakken zag de soundbar er degelijk uit. Vrij vierkant design, dat maakt hem strak om te zien. Wel is hij groot. Ik heb een wat oudere TV, dus die valt een beetje in het niet bij de soundbar.

Het aansluiten heb ik in mijn eentje gedaan. Ik moest wel even goed kijken hoe dat moest, omdat in het boekje alle opties in één plaatje zijn verwerkt (zoals een extra home cinema set aansluiten). Voor mij hoefde alleen de TV via optical worden aangesloten (kabel meegeleverd), de rest ging via WIFI/Bluetooth. Al met al was het dus een fluitje van een cent. Je kunt ook HDMI gebruiken, maar die kabel zit er nu bij.

Een handleiding vind ik altijd wel fijn. Die kun je makkelijk via een QR code downloaden. De app voor LG soundbars was ook makkelijk te vinden en te gebruiken via de Play store. De TV, Chromecast, Spotify, alles verbindt dus gemakkelijk en snel qua geluid met de soundbar.

Calibreren via de app is ook met een klik gedaan. Een heel lage bromtoon onder andere, dus ik weet niet hoe fijn dat was voor mijn buren in het appartementscomplex. Na calibratie kun je voor en na luisteren, om verschil te ontdekken en te kiezen of je de nieuwe setup wil doorvoeren. Ik hoorde nauwelijks verschil, maar heb voor de zekerheid de nieuwe setup gekozen.

Geluidskwaliteit
Over de geluidkwaliteit ben ik heel tevreden. Waar ik met televisies vaak niet zoveel toegevoegde waarde zie van verschillende opties qua kleur, hebben de opties voor geluidsmodi op de soundbar zeker wel waarde. Bij series en films kies ik voor Cinema, bij muziek voor Music en dat maakt echt een wereld van verschil (vooral voor hoge tonen, stemmen).

De stemmen via Netflix worden glashelder, ik had nooit gedacht dat dat zou kunnen via de televisie. En toch is het zo. Dat maakt mijn kijkervaring een stuk rijker: het is echt net of ik in de serie of film zit. Heerlijk!

Muziek is ook een stuk mooier, omdat mijn woonkamer goed wordt gevuld met geluid. Wat ik wel kies, is de Surround optie voor de Rear Speaker Output (via de app in te stellen). Dat maakt de beleving veel intenser, alsof je in de ruimte erbij bent. Het geluid wordt er minder ‘wollig’ van.

De bass is geweldig mooi. De subwoofer verbindt automatisch via WIFI en er is dus geen kabeltje nodig (behalve stroom). Ideaal, zo kun je de subwoofer neerzetten waar je graag wilt. De bass is mooi, niet te overheersend. Toch zet ik de dB’s via de app op -8, omdat ik merk dat de muziek anders toch redelijk doordreunt naar de buren toe in het appartementencomplex (elektronische muziek). Wederom via de app met een klikje in te stellen, dus je kan ermee spelen per muziekgenre of per kijksessie. De bass overheerst nooit.

Bedieningsgemak
Mijn tv en afstandsbediening zijn compatible, dus ik kan de soundbar met mijn tv afstandbediening bedienen, maar ook met de afstandsbediening die bij de soundbar hoort, of via de app, of de knoppen op de soundbar. Genoeg keuze dus, om de soundbar te bedienen zoals jij wil. Alleen de soundbar uitzetten kan volgens mij niet via de app, dus dan gebruik ik de AB of de knop op de soundbar. De tiptoetsen op de soundbar werken overigens erg goed. Geven ook een luxe gevoel.

Als ik Spotify afspeel op de soundbar is de bediening van Spotify soms heel sloom, maar het is voor mij niet al te storend. Kan aan Spotify zelf liggen, want met andere apps heb ik dat niet. Netflix, NPO Start, alles werkt gewoon goed. Wel heb ik dat het volume soms flink hard blijkt te staan als ik Spotify verbindt. Het duurt dan eventjes voor ik dat terug kan schroeven. Nu let ik dus eerst goed op hoe hard het geluid staat en pas dan verbind ik de soundbar.

Conclusie
Ik ben erg te spreken over de soundbar: hij ziet er degelijk uit, al is hij aan de grote kant. Het is qua geluidsbeleving voor mij echt een toevoeging, of ik nou muziek luister of film/serie kijk. De aansluiting en bediening zijn beide heel makkelijk en instellen ook. Ik raad deze soundbar dus aan.

Pluspunten

• Snel aangesloten
  • Bediening via app mogelijk
  • Wifi subwoofer
  • Mooie geluidskwaliteit

Minpunten

• Groot
  • Uitzetten kan ik niet via app

Croky18 21-09-2021

Mooie soundbar met goed geluid

Geschreven voor: LG DSP9YA

Deze soundbar heeft alles wat je van een soundbar kan verwachten, van een krachtige Dolby Atmos ervaring tot een rustige muziek setting. Tijdens films heb je echt een intens ervaring je word helemaal meegespeeld door de prachtige kwaliteit van het geluid. in mijn huiskamer kan de speaker het geluid redelijk goed verspreiden alleen rearspeakers zouden de ervaring wel beter maken. Ik vind zelf dat de bas wel wat heftiger mag, maar dat is voor iedereen anders.

Het verbinden met bluetooth is ook heel gemakkelijk, je kan zowel je tv en telefoon met bluetooth verbinden, enige nadeel met de tv is dat die niet automatisch verbinding maakt als je de tv aanzet. Door de verschillende geluidsprofielen kan je makkelijk zoeken naar het profiel wat bij jou past. De afstandsbediening is eenvoudig in gebruik en heeft duidelijke symbolen.

Ik zou deze soundbar aanraden omdat deze soundbar ook toekomstbestendig is. Als je in de toekomst ooit rearspeakers wilt aanschaffen zou je deze gewoon kunnen koppelen aan de soundbar, dit is voor mij groot voordeel want dat maakt de beleving nog beter!

Pluspunten

• Dolby Atmos
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• frontpanaal lampjes blijven aan

patrick66053 21-09-2021

Subliem geluid!

Geschreven voor: LG DSP9YA

De afgelopen weken heb ik de LG DSP9YA mogen testen.
Ik ben erg tevreden over dit product. Het was makkelijk om te installeren (Enige nadeel is dat als jouw TV geen “optical out” aansluiting heeft en je ook eigenlijk aan één HDMI poort te weinig hebt als je meer dan een TV ontvanger wilt aansluiten). Het design is erg strak en alles is mooi afgewerkt.

Eenmaal aangesloten is de bediening erg makkelijk, zelf had ik er geen handleiding voor nodig. Ook muziek cast je heel makkelijk via wifi naar de Soundbar toe.

Door het vele aantal speakers aan diverse kanten komt het geluid overal goed terecht in de kamer. En hierdoor klinkt het alsof je een surround set hebt staan. De bass is niet overheersend in het geheel. Mocht dit wel zo zijn dan kun je via de “LG Sound Bar”-app de toonregeling nog aanpassen.

Met de bijgeleverde afstandsbediening kun je de verschillende toonregeling presets oproepen en makkelijk tussen geluidsbronnen schakelen.

Pluspunten

• Kamervullend geluid
  • Mooie balans tussen lage en hoge tonen
  • Strak design, mooi afgewerkt

Minpunten

• 1 HDMI input was voor mij te weinig

Marius Merchiers 20-09-2021

Mooie soundbar met rijk geluid

Geschreven voor: LG DSP9YA

Ik heb deze mooie soundbar mogen testen van Kieskeurig. Ik had zelf al een oude 5.1 surround set van uit het jaar 2009 waar ik best tevreden van ben qua geluid. Maar het is een 1080p av receiver en mist nieuwe features zoals Dolby Atmos, HDMI 2.1, bluetooth, wifi,... Ook zijn het nogal veel kabels bij de oude receiver en dat is nadelig voor de robotstofzuiger die er af en toe aan in vastzit.

Dus een soundbar lijkt me wel handig als je toch (quasi) surround wilt die je TV geluid moet aanvullen en toch niet veel kabels nodig heeft en snel in opstelling is.

DESIGN:
De Soundbar is mooi vormgegeven, het is wel een hele brede soundbar. Even breed als onze 55 inch LG oled tv. De soundbar complementeert de tv wel mooi. Hoogte is 57 cm hoog, het past net onder de tv als die op de voet van de tv rust maar een nadeel is wel dat de soundbar de IR sensor blokkeert van de tv en dan kan je dus niet de afstandsbediening van de tv gebruiken.
Het zou dus leuk zijn geweest als er een ingebouwde IR repeater was ingebouwd of een aparte IR repeater die je kan aansluiten. Soundbar is van een matte zwarte plastiek gemaakt. Oogt mooi en chique maar pas op met vettige vingers want die zie je vlug op het plastiek verschijnen.

Er zit ook een stevige maar toch slanke subwoofer bij van het zelfde soort plastiek.
Soundbar en subwoofer hebben een aparte stroomkabel nodig maar de verbinding met elkaar is draadloos en werkt soepel en zonder poespas.

GELUIDSERVARING:
- De soundbar evenaart goed de ervaring van een 5.1 surround setup. De soundbar is een 5.1.2 soundbar dus er zijn 5 surround kanalen, 1 subwoofer kanaal en 2 hoogte kanalen (atmos).
Je kan best eerst de LG Soundbar app downloaden op je smartphone zodat je alles kan instellen. Je kan ook de soundbar eerst de kamer laten 'scannen' zodat die aangepast is aan je ruimte. Dan moet je geluidsmodus AI sound Pro kiezen.
Het geluid is zuiver en heeft veel 'oompf' van de subwoofer. Zoals al gezegd kan het niet volledig een echte surround setup van aparte speakers evenaren maar voor een soundbar is het zeker heel erg goed!
Je kan de soundbar op vverschillende geluidsmodi zetten die het beste passen met welk soort audio het moet verwerken. Bvb Game mode, cinema mode, music mode,... Beste vind ik zelf de standard mode voor gewone tv en muziek, en cinema mode voor gaming en film.
Ik heb de soundbar getest met enkele films, en gaming op mijn PS5 en er komt mooi bombastich DTS geluid uit en bij sommige films ook atmos geluid en dan vult heel de kamer zich met geluid. Spijtig genoeg heeft de PS5 geen atmos geluid voor games maar misschien later in een update.
Voor een betere setup kan je ook aparte achterspeakers draadloos aansluiten maar die moet je er dan wel bijkopen (LG SPK8) dan heb je dus echt geluid die langs achteren komt en heb je een 7.1.2 setup.

GEBRUIKSGEMAK:
De soundbar en subwoofer is heel gemakkelijk op te stellen. Allebei in de stopcontact steken, de hdmi kabels insteken. 1 hdmi kan je in de hdmi in poort steken en 1 hdmi kabel kan je in de hdmi/arc poort steken van de soundbar en verbinden met de tv.
Soundbar en subwoofer zoeken meteen verbinding met elkaar zonder problemen.
Met de hdmi in en out had ik eerst problemen maar ik had blijkbaar te oude kabels; Je meot dus zien dat ze hdmi high speed with ethetnet zijn (hdmi 1.4/2.0) of zelfs beter HDMI 2.1 kabel als je tv hdmi 2.1 aankan met eARC. Met eARC kan je Dolby TrueHD, ATMOS, DTS-HD Master Audio doorsturen van je tv naar de soundbar en het beeld van een ander apparaat die via de hdmi in poort van de soundbar is aangesloten kan via de eARC kabel worden doorgestuurd. Dus eARC of ARC kan zowel beeld/audio ontvangen als sturen en dat is handig.

De afstandsbediening is klein maar handig, ook kan je de LG Soundbar app gebruiken hiervoor en die heeft ook meer functies.
Je kan ook de soundbar verbinden met Google Home die te integreren aan je huisnetwerk.
En zo kan je ook geluid doorsturen (chromecast audio) van je smartphone naar de soundbar bvb Spotify.
Ik had ook eerst gedacht dat het een volwaardige Chromecast was ingebouwd en dat je ook video kan doorsturen van je smartphone. Maar dat is dus niet zo, het is enkel voor audio.

Waar ik last mee had met deze soundbar is dat de soundbar automatisch altijd wil opstaan. Soms wil je geen geluid via de soundbar en enkel via de TV. Dus ik doe de Telenet TV box aan, ik kies geluid via tv (ik selecteer dit via audio in de tv) . Maar na 5 sec forceert de soundbar toch dat er geluid uit zijn systeem moet komen en niet via de tv en dit telkens opnieuw.

Pluspunten

• gebruiksgemak
  • Geluidskwaliteit
  • subwoofer heeft genoeg kracht
  • Atmos is duidelijk aanwezig

Minpunten

• Maar 1 HDMI ingang
  • Geen IR repeater functie
  • mist geluid achteraan

Didrik 20-09-2021

Mooie soundbar, gebruiksvriendelijk, fijn geluid.

Geschreven voor: LG DSP9YA

De soundbar is gemakkelijk in te stellen via de LG app. Na het verbinden met het netwerk kun je de locatie soundbar instellen met AI Room Calibration. Dit zorgt ervoor dat de soundbar de ruimte waarin hij staat kalibreert. Hierdoor krijg je een fijn kamervullend geluid. De Dolby Atmos werkt goed, maar het zal nooit de ervaring van een surround systeem geven. Hiervoor zal je toch echt de extra speakerset nodig zijn.

Voor het verbinden met de TV heb ik een HDMI kabel gebruikt (welke niet mee geleverd is). Met het aansluiten via ARC merkte ik dat de soundbar ontzettend snel is opgestart nadat de TV is aangezet.

Na het verbinden met de TV merkte ik in eerste instantie niet veel verschil ten opzichte van mijn oude home cinema set qua geluidskwaliteit. Dit was eenvoudig aan te passen door in de LG app verschillende geluidsinstellingen te kiezen en aan te passen.

Qua uitstraling is de soundbar mooi om te zien, strak design, maar wel wat aan de grote kant. Hij is exact net zo breed als de 55 inch tv waar ik hem onder heb staan.

Al met al is het een mooie soundbar met een goede geluidskwaliteit. Ik zou de soundbar aanbevelen, mits de TV 55 inch of groter is.

Pluspunten

• LG App/Gebruiksgemak
  • Strak Design
  • Mooi geluid

Minpunten

• Formaat
  • Geen HDMI kabel meegeleverd

Jeroen 20-09-2021

Mooi desing en krachtig geluid

Geschreven voor: LG DSP9YA

De soundbar heeft eigenlijk alles wat er van een soundbar verwacht wordt. Het heeft een strak uiterlijk en een draadloze subwoofer. De installatie verloopt soepel met behulp van de LG app. In de app kun je tevens nog vele instellingen aanpassen en het geluid tweaken naar je eigen smaak. Dit kan ook met de bijgeleverde afstandsbediening.

De soundbar is gemakkelijk draadloos te verbinden en aan te sluiten op de tv met de bijgeleverd optic audio kabel. Jammer dat er geen HDMI kabel bij geleverd wordt.

Door het Dolby Atmos geluid lijkt het alsof het geluid uit alle richtingen komt, echter voor de ultieme ervaring zou je toch een paar extra speakers nodig zijn.

Ik zou deze soundbar zeker aanbevelen om het geluid van de tv naar een hoger level te brengen.

Pluspunten

• LG app/bediening
  • Krachtig/vol geluid
  • Het desing

Minpunten

• Geen HDMI kabel meegeleverd

Maarten 20-09-2021

Zeer gebruiksvriendelijke soundbar

Geschreven voor: LG DSP9YA

Deze soundbar en subwoofer zijn zeer eenvoudig te installeren, slechts één kabel voor het signaal vanuit de tv, één stroomkabel voor de soundbar en één stroomkabel voor de subwoofer en alles werkt. De subwoofer koppelt zich draadloos (automatisch en snel) aan de soundbar. Verdere instellingen zijn de doen via de app, die ook zeer gebruiksvriendelijk is.

De bediening van de soundbar is te doen met de bijgeleverde afstandsbediening of via de app. Een nadeel vind ik hier dat het volume niet te regelen is via de afstandsbediening van mijn niet-LG tv. gelukkig werkt de afstandsbediening van mijn digitale ontvanger dan gelukkig weer wel.

Draadloos muziek afspelen vanaf bijvoorbeeld een mobiele telefoon gaat erg eenvoudig via AirPlay. Zodra ik de soundbar selecteer op mijn mobiel, gaat de soundbar automatisch aan en selecteert ook zelf het juiste kanaal. Naast AirPlay behoort ook Bluetooth tot de mogelijkheden, maar hierbij heeft AirPlay mijn voorkeur.

Na het selecteren van het juiste "Sound Effect" (Music) in de app, is de geluidskwaliteit voor het luisteren van muziek zeer goed (vol geluid, goede bas, etc.). Ook voor het kijken naar televisie/films is het geluid veel beter dan de ingebouwde speakers in mijn televisie. Echter ben ik niet helemaal tevreden over het surround sound, ik heb nooit echt het gevoel gehad midden in de film te zitten/dat het geluid van alle kanten komt.

Al met al dus een zeer gebruiksvriendelijke soundbar, met goede geluidskwaliteit voor het luisteren van muziek. Daarnaast ook een prima toevoeging ten opzichte van de tv-speakers, echter het surround effect heb ik niet zo goed ervaren.

Pluspunten

• gebruiksvriendelijk
  • geluidskwaliteit

Minpunten

• grootte van de soundbar
  • surround sound

t*******@g******** 13-09-2021

Soundbar met hoog gebruiksgemak, maar lage geluidskwaliteit

Geschreven voor: LG DSP9YA

De soundbar is gemakkelijk in te stellen, de subwoofer is al gekoppeld aan de soundbar en je hoeft alleen beide apparaten te voorzien van stroom. Hierna is het kiezen voor de aansluitmethode, in mijn geval via de ARC HDMI rechtstreeks op de TV. De TV herkent direct het externe geluidssysteem en het volume kan nu bediend worden met de TV afstandsbediening. De soundbar is dan ook direct klaar voor gebruik.

Het instellen van de geluidsmodi en finetunen van het geluid kan je het gemakkelijkste doen via de LG soundbard app op de telefoon, hiermee bedien je rechtstreeks de soundbar en heb je een hele lijst met instel mogelijkheden.

Na het instellen wat getest met TV kijken, muziek luisteren en een film kijken, valt meteen op dat het geluid erg tegen valt. De soundbar probeert heel erg te doen alsof het een suround set is, echter hoor je daardoor juist dat het nep suround is. Daarbij is het geluid ook erg hol, en ontbreken de lage tonen.
Na verschillende pogingen tot afstellen (inclusief de automatische afstel setting) blijft het geluid ondermaats voor een soundbar van deze prijs. Ik ben zelf weer snel terug geswitcht naar mijn oude 5.1 surround set waarbij het geluid veel voller en echter klinkt.

De smart functies van het apparaat werken prima, je kan de soundbar eenvoudig toevoegen als een speaker in Google Home om bijvoorbeeld sotify rechtstreeks op te streamen, ook via bluetooth verbinden is eenvoudig en werkt goed. Helaas blijft de kwaliteit van het geluid ondermaats bij alle verschillende aansluit methodes.

Pluspunten

• Makkelijke aan te sluiten
  • Smart functies

Minpunten

• Geluidskwaliteit
  • Formaat